Tuesday 17 April 2012

Aktiviti pengukuhan fasa 1 dan 2

Saya menghadapi kekeliruan ketika mempelajari mengenai sel. Seperti semua org tahu, sel merupakan unit asas dlm semua kehidupan hidup. Secara amya, setiap sel terdiri drpd membran plasma, sitoplasma dan nukleus. Apakah fungsi sel2 berikut ? Adalah bahagian sel2 tersebut penting atau tidak ? Soalan ini saya ingin tujukan kepada Ryan Higa a.k.a Afiq.

Tanggapan pertama saya mengenai sel ialah saya tidak dapat bygkan kehidupan tanpa sel. Cuba kita lihat sel neuron, bentuknya sgt menarik dan ianya sgt penting bgi kita semua ! Fungsi sel tersebut adalah utk menghantar isyarat dari otak keseluruh badan kita untuk melakukan apa2 shj. Sebagai contoh, otak menghantar isyarat kpd jantung utk berdegup. Cuba bygkan jika kita tiada sel tersebut.

Sel ialah unit binaan asas bagi semua hidup. Jika tiada sel, kehidupan juga mungkin tidak wujud. Sel terdapat pelbagai bentuk dan fungsi. Terdpt bentuk yg amat menarik tetapi ada juga yg tidak seberapa. Setiap sel juga memainkan peranan masing. Pembahagian sel amatlah penting, contohnya apabila kulit kita tercedera, pembahagian sel lah yg membantu kita utk mnyembuhkan kecederaan tersebut. Pembahagian sel juga dibahagikan kpd 2 peringkat iaitu pembahagian nukleus dan pembahagian sitoplasma. Proses meiosis dan mitosis juga amat penting dlm kehidupan kita. Proses mitosis dan meiosis dikawal atur dlm keadaan terkawal supaya x terganggu. Sebagai contoh, sekiranya kromatid kembar tidak terpisah semasa anafasa, bilangan kromosom dlm setiap sel ank akn menjadi tidak sama dgn sel induk dan akn membawa pembentukan zigot yg tidak normal.

Pengetahuan mengenai sel yg saya dpt kaitkan dlm hidupan saya ialah cara terciptanya dan berdirinya saya di sini pd hari ini. Ini adalahkerana terjadinya proses meiosis. Saya juga rasa supaya kita semua hendaklah menjaga kesihatanutk mencegak penyakit2 yg disebabkan oleh mitosis spt kanser mulut, kanser otak dan sebagainya. Jadi, marilah kita makan makanan yg berkhasiat !


sekian ~




10 comments:

  1. ringkasan pasal sel tak cukup 100 patah perlataan,sila tambah

    ReplyDelete
  2. LOL "Ryan" TEEHEE :D hahahah

    Sel sendiri adalah kesatuan structural dan fungsional makhluk hidup lagi di sini :- http://kamuspengetahuan.blogspot.com/2009/04/biologi-sel-struktur-dan-fungsi-sel.html
    penting kod !

    ^_^

    ReplyDelete
  3. ouh ye ke afiq., kau soroh aku bace sendiri la ni ? haha okay fine.. thanks btw !

    ReplyDelete
  4. fuuuyyooo ensemmm nyerrr .. hahaha

    ReplyDelete
  5. sapa bdk yg tersengih nampak gigi tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. die la afiq cikgu .. haha.,
      takde lah.. die Youtuber XD

      Delete